Aj!

Aj!
Aj som fan! Varför såg jag inte den komma?

torsdag 12 mars 2015

Propagandaprogram maskeras som samhällsdebatt

I gårdagens avsnitt av Rakt på gästades studion av kolumnisten Lina Thomsgård och Ålands Feministparaplys Mia Hanström. Och när programledaren Nina Fellman, känd för att sprida misandri i ledarspelterna på Nya Åland, bjuder in dessa gäster förstår man ju genast åt vilket håll planet sluttar.






Lina Thomsgård vars gamla merit är att hon var med och startade Rättviseförmedlingen anser till exempel att man bör lagstifta i syfte att tvångsflytta folk, man ska alltså inte få bo var man vill.
"Jag skulle gladeligen stödja en lag som tvingade mig att bosätta mig i exempelvis Barkarby för jämna ut klyftorna, det skulle vara fantastiskt."
Jättefantastiskt bra eller hur? Om det känns viktigt att jämna ut klyftorna, varför inte bara samla sitt pick och pack och dra till en plats där man jämnar ut klyftorna? Varför gör man det inte bara om det nu känns så viktigt? Varför gå den långa vägen och tvinga alla andra innan man får tummen ur själv?
Det finns absolut ingen lagstiftning som hindrar Lina från att flytta till Barkarby lika lite som det finns lagar som hindrar kvinnor från att sitta i bolagsstyrelser så vad väntar hon på? Hört att det är väldigt segregerat i Kiruna, det lär vara nästan uteslutande bara norrlänningar som bor där. Vem tycker Lina skall tvingas att flytta dit så klyftorna jämnas ut?

Ålands Feministparaply och Mia Hanström anser det problematiskt att kvinnor röstar på män i demokratiska val. Feministparaplyet ser också ett stort problem i att folk gör sina egna val i sin vardag, speciellt när det gäller kvinnors val. Man undrar om lagstiftning kan lösa också de här problemen med demokratin och friheten? Så att man inte kan rösta på vem man vill och att män skall kunna tvingas att jobba i sjukvården liksom att fler kvinnor tvingas att söka sig till latrintömningen. Är det verkligen så man vill ha det?

För mig tillför det drygt tjugo minuter långa programinslaget inget nytt, det är samma kontraproduktiva svammelsarium om genusperspektiv och könsordningar där problematiseringen är det primära och jämställdhet tycks vara det samma som fokusering på kvinnor. Lina Thomsgård sade sock några saker som jag tycker är intressanta:
"Eftersom folk nu har delat in mänskligheten i två kön, kvinnor och män"
Är det verkligen folket som gjort detta? Evolutionen har alltså ingenting med den saken att göra? När gjorde folket det här och hur gjorde man det rent praktiskt? Folkomröstade man? Och fanns det vid tiden för delningen flera kön än män och kvinnor? Vilka kön var det i så fall? Jag skäms lite grann nu för det verkar vara uppenbart att jag i högstadiet somnade både på historie- och biologilektionerna och det verkar vara en hel del jag missat! Verkar föresten som gubbslemmet Darwin gjort samma sak...

Charles Darwin, sovande gubbslem?

 "Sätt igång att räkna, vem pratar mest? I vanliga fall är det jag men om inte jag är i rummet är det nästan alltid en kille! Och vem pratar mest, vad tjänar man och vem får ta plats och allt sånt där, räkna"
Okej, kanske man skulle ta och räkna lite då? Jag räknade antalet män i TV-studion vilket var snabbt gjort, det fanns inga män där. Jag räknade antalet bekräftande frågor från programledaren och det blev ganska många. Sedan räknade jag antalet kritiska frågor som ställdes, gissa vad jag kom fram till? Helt rätt, inga kritiska frågor över huvud taget, inget ifrågasättande, allt som gästerna i studion sade emottogs som vedertagen fakta utan något som helst krav på källkritik och inga frågor på det!
"Varför? Fråga varför!" 
Okej, varför? Varför får inte män vara med om det är jämställdhet man diskuterar och varför ställer man aldrig några kritiska frågor om feminism? Varför är det inte tillåtet att kräva källkritik när genusvetenskapen används som argument? Varför?
Det här var ju kul, bra idé Lina! Jag fortsätter att räkna, bara för att det är så kul!

Jag räknar hur många mansproblem feminismens ideologi omfattar, summan blev noll. Varför?
Jag räknar hur ofta feminismen diskuterar män som ett problem, det blev hela tiden. Varför?
Jag räknar de åtgärder som vidtas för att hjälpa pojkar att lyckas bättre i skolan, noll igen. Varför?
Jag räknar de gånger man belyser pojkars problem men de gånger man ser pojkar som ett problem är så oändligt många gånger fler. Varför?
Jag räknar hur många män som skadas eller omkommer på arbetsplatsen, de utgör över 90%. Varför?
Jag räknar också de gånger man vidtar åtgärder mot detta men kan bara räkna åtgärder som vidtas för att förbättra hälsan på kvinnors arbetsplatser. Varför?

Så här kan jag hålla på hur länge som helst, jag kan räkna så många saker att jag till sist tappar räkningen på hur många saker jag räknat. Och tappar räkningen på hur många gånger jag frågat varför...
Varför? Därför att feminism är för kvinnor och därför är mina frågor ställda i fel forum. Mina frågor handlar om jämställdhet vilket absolut inte har med feminism att göra! Hur fan tänkte jag nu?

Bra skit på Toklandets blogg idag: Spela schack med en duva
Nyfiken på lite #genustjohejsan?:  Fröken Missnöjds blogg


Inga kommentarer: