Aj!

Aj!
Aj som fan! Varför såg jag inte den komma?

torsdag 30 oktober 2014

Skolflyktingarna som lever i exil är ett faktum

Ålands statistik- och utredningsbyrå (ÅSUB) har presenterat statistik om grundskolan 2014. Förutom att vi kan läsa om hur många skolelever vi har kan man också notera att antalet skolelever som ges hemundervisning har mer än fördubblats på ett år. Hösterminen 2014 är det 18 elever som ges hemundervisning i 9 olika kommuner och majoriteten av dem är pojkar. Och då kan man fråga sig varför hemundervisningen ökar.

En stor bidragande orsak till den ökande hemundervisningen är inflyttning från Sverige och när man läser tidningsartiklar om de familjer som väljer att flytta till Åland för att kunna ge sina barn möjligheten att undervisas hemma är det ganska starka ord som används för att beskriva deras beslut. Man talar om "flykten från Sverige", "de är skolflyktingar" eller "de lever i exil". Och med så här dramatiska beskrivningar är det ju lätt att man undrar vad det är för stollar som agerar så här, det låter ju ganska dramatiskt att tala om flykt och exil. Men läser man artiklarna (de är ganska lätta att hitta med Google, "hemundervisning Åland" ger många träffar) så inser man snart att de här människorna som väljer att flytta inte är så stolliga i alla fall. De familjer som väljer att flytta och väljer hemundervisning har flera saker gemensamt, bland annat uttrycker man ofta ett missnöje eller till och med en misstro mot det svenska Skolverket. Och man anger ofta sina egna dåliga erfarenheter av skolan som orsak till varför man vill hemundervisa sina barn.

Nästa fråga man ställer sig är då, hur i helsike kan det vara så här? Vad är det som har gått snett när föräldrar tar till så drastiska åtgärder att man flyr landet för att kunna ge sina barn en undervisningsform man känner sig någorlunda bekväm med? Är det så att skolans primära uppgift, att lära ut kunskap, inte längre är den primära uppgiften? Och är det så att den ersatts och att den primära uppgiften allt mera har blivit att ge eleverna "rätt" värdegrund?

Läser man "Skolverket bedriver politisk indoktrinering  Nationellt prov i svenska, årskurs 9, VT13" på Genusdebatten så förstärks känslan av att så är fallet. Artikelförfattaren ifrågasätter varför värdegrunder och genustänk tycks vara det primära i ett nationellt prov där muntlig förmåga, läsförståelse och skriftlig förmåga är det man vill undersöka. Kort sagt, istället för att ta reda på om eleverna fattar svenska vill man försäkra sig om att de har rätt genustänk. Och "rätt genustänk" betyder i praktiken att pojkar känner sig åsidosatta och överkörda, en elev uttryckte sig så här om provet:
"KILLAR ÄR BARA BRA OM DE BETER SIG SOM TJEJER!" 
Nu överdramatiserade han väl lite, så farligt kan det väl inte vara? Nej tyvärr, hans reaktion var fullt normal. I provet kunde man också se denna bild, den hade ingen relevans i sammanhanget men likt förbannat fanns den där:

Rent trams som inte har någon som helst relevans till provet.
Bilden är stulen från Genusdebatten

 Sammanfattningsvis, hemundervisningen på Åland ökar på grund av att familjer som önskar att ge sina barn hemundervisning väljer att flytta hit.
 Och läser man ÅSUB's statistik så ser man att pojkarna är i majoritet av de elever som ges hemundervisning. Slump eller samband?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stort tack.
Det är sådant här som visar att man behöver olika röster med olika infallsvinkel - som svensk bosatt i Storbrittannien hade jag nog aldrig kommit på tanken att leta efter försvunna svenska elever bara 'lite grann österut.'

Leve ankdammen!

Mellan Vassen Och Land sa...

Tack för din kommentar Kristian! Och även om ankdammen lämnar mycket övrigt att önska så verkar det i jämförelse ändå vara ett uthärdligt ställe att bo på.