Aj!

Aj!
Aj som fan! Varför såg jag inte den komma?

torsdag 26 juni 2014

Gubbar tittar på fotboll, kärringslem tittar på spelare med bar överkropp...

Jag har i ett tidigare inlägg aviserat ett sommaruppehåll men lovade i ett svagt ögonblick en av mina trogna läsare att avbryta sommarfirandet om anledning finnes och så är nu fallet. Jag såg den komma i god tid redan igår, upprinnelsen var en kort notis i Nya Ålands nätupplaga om en lokal butik som tillhandahåller pinupkalendrar . Redan då hade jag kunnat skriva detta inlägg eftersom jag redan hade på känn vad som skulle komma, nämligen samma gamla drapa om manliga maktstrukturer på ledarplats.
Och i dagens ledare kan vi läsa om precis det när Nina Fellman i sin ledare "Hur mycket säljer man med lite naket, och vad?" ondgör sig över dessa kalendrar.

"Problemet är att balansen mellan könen inte är jämställd, att det inbyggt i objektifieringen och kommersialiseringen av kvinnors och flickors kroppar finns en maktrelation som klart och tydligt säger; din kropp är ett objekt, och det perfekta objektet ser ut så här, och om jag tittar på dig (för det får jag) så ser jag att du är sämre, men du får väl duga."

Nu anger inte Fellman källkritik för hur hon kan säga hur vi män tänker men det spelar egentligen ingen roll om hon tittat på stjärnbilder eller sett på saken genom ett genusperspektiv, såväl astrologi som genusforskning är pseudovetenskap med liten verklighetsförankring, i det ena fallet handlar det om "systematisk tanke eller tal", i det andra att kvinnor med tolkningsföreträde "känner efter" och sedan förankrar sina "sanningar" på en auktoritetstro.

Inkonsekvensen infinner sig dock när vissa förfasar sig över kalendrar med toplessbilder när andra anser att kvinnobröst skall exponeras offentligt, de går så långt så att de anser att topless är att betrakta som en mänsklig rättighet, att kvinnobröst skall avsexualiseras och att vi andra får tåla att de visar boobsen i tid och otid.

Men visst, det blir ju mera jämställt om alla kan gå omkring med bar överkropp. Problemet tycks ju bara vara att vi män känner oss överlägsna när vi tittar på kvinnobröst eftersom kvinnokroppen objektifieras. Och pinupkalendrar är ju självklart inkörsporten till våldtäktskulturen, det har säkert någon som "känt efter" kommit fram till, var så säker.

 "Personligen är jag ganska förtjust i slutet av fotbollsmatcher, när de topptränade spelarna tar av sig skjortorna."
 Man kan ju förledas att tro att ovanstående sagts av en man som tittat på damfotboll men så är icke fallet. För damspelarna brukar väl inte ta av sig tröjorna efteråt? Eller så är det kanske ett kärringslem med hö-hö-kvinnlighet som tycker om män att;  din kropp är ett objekt, och det perfekta objektet ser ut så här, och om jag tittar på dig (för det får jag) så ser jag att du är sämre, men du får väl duga.
Hur som helst, citatet är ledarskribentens och ingen annat...

Inkonsekvens igen, när vissa inte har något emot att se vältränade spelare med bar överkropp anser andra att män i shorts är "visuell nedskräpning" . Dårbollarna som skrivit den artikeln presenterar dessutom en tankevurpa: kvinnor som klär sig som män är accepterade men män som klär sig som kvinnor är tabu eftersom kvinnor har lägre status. Samtidigt som de hävdar att män som klär sig i  löpartights och sportshorts tror att de är manligt macho fast de i verkligheten springer runt i leggings och byxkjolar...

Nä, de vet verkligen inte hur de ska ha det, feministerna. Men, jag citerar ledarskribenten: Man blir inte upprörd, bara trött.

Relevant i sammanhanget: Toklandet, Inga shortsmän på våra gator!






Inga kommentarer: